Terapia prowadzona jest przez psychologa z dostosowaniem do indywidualnych potrzeb dziecka i odbywa się w przyjaznej atmosferze.
Podstawowym celem terapii jest stworzenie dla dzieci możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego.
Diagnoza i terapia pedagogiczna obejmuje:
⁃ ocenę ryzyka dysleksji dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji
⁃ ocenę przyczyn trudności w nauce czytania i pisania dla dzieci w wieku 8 lat
⁃ zajęcia prowadzone w oparciu o realizację podstawy programowej na pierwszym etapie edukacji szkolnej (klasy 1–3) oraz realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Zajęcia będą obejmowały następujące obszary:
• funkcje słuchowo-językowe,
• funkcje wzrokowe,
• nauka liter,
• czytanie, pisanie,
• motoryka mała i duża,
• percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowo-ruchowa,
• percepcja słuchowa i koordynacja słuchowo-ruchowa,
• koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa,
• grafomotoryka,
• znajomość stosunków przestrzennych, orientacja w schemacie ciała i przestrzeni,
• kształtowanie analizy i syntezy językowej,
• poszerzanie słownictwa biernego i czynnego,
• kształtowanie kompetencji syntaktycznych,
• koncentracja, pamięć i uwaga.
Z wykorzystaniem materiałów multimedialnych, rozwijających zainteresowania dziecka i motywujących go do pokonywania trudności oraz wykonywania nowych zadań.
Cele terapeutyczne osiągane w trakcie terapii z dzieckiem:
• stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych,
• doskonalenie umiejętności mówienia i czytania oraz poprawnego pod względem kaligraficznym i ortograficznym pisania,
• wzbudzanie i kształcenie świadomości oraz wrażliwości ortograficznej,
• wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach (wynikających z zaniedbań dydaktycznych i środowiskowych, deficytów rozwojowych,
• słabszej predyspozycji psychofizycznej i intelektualnej, złych stanów samopoczucia),
• rozwijanie motywacyjnej, emocjonalnej i społecznej sfery rozwoju dziecka,
• mobilizacja do działań mających na celu pokonywanie trudności,
• wzbudzenie w dziecku poczucia wiary we własne siły i możliwości,
• dostarczanie pozytywnych emocji oraz wspieranie aktywności i zachowań zmierzających do osiągnięcia intelektualnego sukcesu,
• rozwijanie zainteresowań dziecka i stymulowanie jego mocnych stron,
• nawiązanie przyjaznych kontaktów w relacji terapeuta – dziecko.
Symptomy ryzyka dysleksji w okresie przedszkolnym (3-5 lat):
Funkcjonowanie ruchowe. Dziecko ma obniżoną sprawność ruchową w zakresie ruchów całego ciała, która objawia się tym, że dziecko: porusza się niezgrabnie, często przewraca się i potyka o przeszkody oraz spada z krzesła, słabo biega, ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas chodzenia po krawężniku, z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze, jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach wymagających rzucania i chwytania piłki oraz podskakiwania i przeskakiwania (motoryka duża). Dziecko przejawia słabą sprawność ruchową rąk, której symptomami są: trudności i niechęć do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, tj. zapinanie małych guzików, sznurowanie butów; ogólny brak zainteresowania zabawami manipulacyjnymi, np. nawlekaniem korali (motoryka mała).
Koordynacja wzrokowo-ruchowa. Występują trudności w budowaniu z klocków, niechęć do rysowania, wykonywanie bardzo uproszczonych rysunków, nieprawidłowy chwyt ołówka w palcach (dziecko rysuje za mocno lub za słabo przyciska ołówek podczas rysowania), nie umiejętność rysowania koła – w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża – w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kącie – w wieku 5 lat. Funkcjonowanie wzrokowe. Dysfunkcje w rozwoju objawiają się nieporadnością w rysowaniu (rysunki bogate treściowo, ale prymitywne w formie, trudności w składaniu obrazków z części, problemy w układaniu puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki.
Funkcje językowe. Zaburzenia w tej sferze uwidaczniają się opóźnieniem rozwoju mowy, nieprawidłową artykulacją wielu głosek, trudnościami z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste przekręcanie wyrazów i zwrotów), wydłużonym okresem posługiwania się neologizmami dziecięcymi, trudnościami z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji, trudnościami z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, tj. pory dnia, nazwy posiłków), trudnościami z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek, trudnościami z budowaniem wypowiedzi, używaniem głównie równoważników zdań i zdań prostych, małym zasobem słownictwa.
Proces lateralizacji. Brak przejawów preferencji jednej ręki (opóźniona lateralizacja) oraz brak orientacji w schemacie ciała i przestrzeni (nie umie wskazać prawej ręki).
Wystąpienie powyżej opisanych objawów powinno być sygnałem dla konieczności pracy z dzieckiem w kierunku wspomagania jego rozwoju i stymulowania funkcji, których rozwój jest opóźniony.
DIAGNOZA I TERAPIA – cennik:
Terapia psychologiczna/pedagogiczna dziecka – spotkanie 50 min. – 150 zł/180 zł
Zajęcia będą mogły być prowadzone również w trybie on - line w oparciu o program i narzędzia multimedialne.